Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2012

Κοστολόγηση Οδοντιατρικών Πράξεων

  Θέμα της σημερινής ανάρτησης είναι η κοστολόγηση των οδοντιατρικών πράξεων.Η αλήθεια είναι ότι δεν ήμουν πολύ ζεστός στο να γράψω για τη διαδικασία της κοστολόγησης,και θα αιτιολογησω παρακάτω τους λόγους.Αλλά παρατήρησα ότι είναι ένα από τα πράγματα που εμφανίζονται στην αναζήτηση των αναγνωστών στο ιστολόγιο,και είναι λογικό να απασχολεί τον κόσμο.Για πάμε λοιπόν!
  Πρώτα πρώτα, όπως έχετε διαπιστώσει δεν αναφέρομαι σε τιμές,όταν κάνω τις διάφορες αναρτήσεις.Αλλά το θέμα δεν είναι προσωπικό,διότι γενικά,αν όχι κανένα, κυριολεκτικά μετρημένα οδοντιατρικά site αναφέρουν τις τιμές τους.Και αυτό γιατί κατ'αρχην μας απαγορεύεται από την Οδοντιατρική Ομοσπονδία.Σύμφωνα με τον Δεοντολογικό κανονισμό άρθρα του οποίου παραθέτω παρακάτω 

"ΑΡΘΡΟΝ 43

1. Απαγορεύεται στον οδοντίατρο να χρησιμοποιεί εικονικούς μεσάζοντες πελάτες, ή άλλους με σκοπό την προμήθεια πελατών με ποσοστά, καθώς και να λαμβάνει ποσοστά επί της οδοντιατρικής αμοιβής.

2. Απαγορεύεται στον οδοντίατρο να λαμβάνει μέρος σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς για την παροχή των οδοντιατρικών του υπηρεσιών. Ο οικείος Σύλλογος υποχρεούται να απαγορεύει τη συμμετοχή των μελών του σε τέτοιους διαγωνισμούς."


 Η αναγραφή λοιπόν των οδοντιατρικών τιμών,μπορεί να θεωρηθεί ως  ένας έμμεσος μειδοτικός διαγωνισμός του στυλ "Εγω το σφράγισμα το παίρνω τόσο,ο διπλανος οδοντίατρος το παίρνει τόσο-εσύ το σφράγισμα το θες τόσο-Θα τα βρούμε".Είναι και άλλα άρθρα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να στοιχειοθετηθεί καταγγελία στον οικείο Οδοντιατρικό Σύλλογο,και από εκεί που θες να βοηθήσεις,μπορεί να βρεθείς με καταγγελία για αθέμιτο ανταγωνισμό.

                           

 Ένα άλλο που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι οι τιμές διαφοροποιούνται από οδοντίατρο σε οδοντίατρο, περιοχή σε περιοχή,από πόλη σε πόλη αλλά και ορισμένες φορές από ασθενή σε ασθενή.Το τελευταίο είναι ανθρώπινο και εξαρτάται από τις διαπροσωπικές σχέσεις,αλλά τα τρία πρώτα έχουν να κάνουν με τα λειτουργικά κόστη του οδοντιατρείου και το πώς αξιολογεί ο οδοντίατρος τη δουλειά του αλλά και την επιμόρφωσή του.Και εξηγουμαι:

  • Άλλα είναι τα ενοίκια και οι χρέωση όλων των παγίων ενός οδοντιατρείου πχ στο Κολωνάκι και άλλα πχ στο Γέρακα.(Η επιλογή των περιοχών είναι απολύτως τυχαία,προς αποφυγήν παρεξηγήσεων!).
  • Αλλιώς κοστολογεί τη δουλειά του ένας γενικός οδοντίατρος που εξοπλίζει το οδοντιατρείο του με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και επενδύει στη συνεχή επιμόρφωση(γιατί η παρακολούθηση ημερίδων και οδοντιατρικών συνεδρίων είναι αρκετά ακριβη) από έναν οδοντίατρο που έχει παραμείνει σε αυτά που έχει μάθει κατά τη διάρκεια των σπουδών του και μόνον
  • Αλλιώς κοστολογεί τη δουλεία του ένας εξειδικευμένος οδοντίατρος πχ ενδοδοντολόγος/παιδοδοντίατρος κ.α που έχει επενδύσει σε εξειδικευμένο οδοντιατρικό εξοπλισμό από έναν γενικό οδοντίατρο
  • Δεν είναι πάντα εύκολο για τον ασθενή να αξιολογήσει τη δουλειά,βασισμένος μόνο στο κόστος.Η οδοντιατρική δεν είναι πώληση αγαθών πχ ρούχα,που σε περίπτωση που χαλάσει σύντομα το ρούχο,το επιστρέφουμε ή λέμε δεν πειράζει.Είναι επιστήμη που σχετίζεται με την υγεία μας.
Φυσικά επειδή εδώ είναι Ελλάδα,ο κάθε οδοντίατρος δεν χρεώνει με βάση κάποια συγκεκριμένη οδοντιατρική πολιτική,αλλά με όσο πιστεύει εκείνος ότι πρέπει να χρεώνει,ανεξαρτήτως εποχής,περιοχής ή κλίματος. Παλαιότερα είχαν θεσπιστεί καποιες κατώτατες τιμές κάτω από τις οποίες απαγορευόταν να χρεώσουν οι οδοντίατροι,για λόγους διασφάλισης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.Αυτές οι κατώτατες τιμές κρίθηκαν ότι παραβιάζουν την αρχή του ανταγωνισμού,οπότε καταργηθηκαν γύρω στο 2005.

                                     

Εξαίρεση :Μόνο μια περίπτωση  έχω ακούσει,όπου έγινε πλήρης οικονομικο-κοινωνική μελέτη για το κόστος και την περιοχή που έπρεπε να ανοίξει ένα πολυ-οδοντιατρείο.Και αυτό κόστισε αρκετά,αλλά ο οδοντίατρος που το έκανε,είναι πολύ μπροστά από την εποχή του.Ίσως είναι από τους λίγους που θεωρουν εαυτούς όχι μόνον οδοντιάτρους αλλά και επιχειρηματίες.
  
  Στη διαμόρφωση αυτού του κλίματος φυσικά,βοήθησαν αι οι ίδιοι οι ασθενείς.Παίρνουμε για παράδειγμα δύο οδοντιάτρους που ανοίγουν στην ίδια περιοχή.Ο ένας έχει ακριβές τιμές και ο άλλος φτηνές.Συζητάνε δύο ασθενείς και λέει ο ένας στον άλλο :
-Μωρέ πολύ φτηνός είναι ο ένας που άνοιξε.Γιατί είναι τόσο φτηνός;Δε θα χρησιμοποιεί καλά υλικά.Θα είναι για τους..ξέρεις..πτωχούς

-Έχεις δίκιο(Κρίμα γιατί σκεφτόμουνα να πάω).Μακριά από εμάς!Και εγώ στον άλλον πηγαίνω.Μπορεί να πληρώνω κάτι παραπάνω,αλλά τουλάχιστον μου γίνεται καλή δουλειά.

                            


  Προσοχή Ι : Δε λέω ότι ο φθηνός είναι και καλός έναντι του ακριβού.Ανέφερα αυτό το παράδειγμα για να δείξω ότι κάποτε το θεωρούσαμε και τιμή μας να πληρώνουμε,χωρίς να είναι σίγουρο ότι κάποιος που είχε πιο χαμηλές τιμές δεν μπορούσε να μας κάνει ισάξια δουλειά.Και αυτό γιατί,εκτός οφθαλμοφανών καταστάσεων,οι επανορθωτικές εργασίες το στόμα,δεν μπορούν να αξιολογηθούν με ευκολία από τους ασθενείς. 
  Προσοχη ΙΙ: Επίσης δεν λέω ότι όλοι οι οδοντίατροι που βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της Αττικής πχ Κολωνάκι,Γλυφάδα,Κηφισιά είναι πιο ακριβοί από τους συναδέλφους που βρίσκονται σε άλλες περιοχές,λιγότερο "ακριβές"! Λίγο ως πολύ κάθε γειτονιά,ασχέτως γεωγραφικού προσδιορισμού έχει οδοντιάτρους που χρεώνουν ακριβά και άλλους που χρεώνουν πιο οικονομικά. Οι αντικειμενικές αξίες είναι μόνο για την Εφορία!

  Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι ένα από τα καλά της κρίσης που βιώνουμε,είναι η δυνατότητά μας να απομυθοποιήσουμε πρόσωπα και καταστάσεις και να ψαχτούμε για κάτι καλύτερο.Πρέπει και είναι δικαίωμά μας να αναζητήσουμε το καλύτερο δυνατό στην καλύτερη δυνατή τιμή,σε όλες τις υπηρεσίες,ακόμα και τις οδοντιατρικές εργασίες.Απλά θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην αξιολόγηση.Προσεκτικοί ναι,αλλά όχι να καθοδηγούμαστε εξ'ολοκλήρου στην απόφασή μας με γνώμονα μόνο το θέμα κόστους.
  
                 Η υγεία μας είναι το πολυτιμότερο αγαθό


                    

Εσείς τι πιστεύετε;Περιμένω τα σχόλια σας..

3 σχόλια:

  1. Πολυ σωστα αυτα που γραφετε γιατρε και ειδικδ στο θεμα της τιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ενδιαφέρον το άρθρο και μπράβο που αναλύσατε αυτά τα θέματα. Έχω όμως κάποιες απορίες-διευκρινήσεις. Καταρχήν εφόσον γράφετε ότι (ίσως) υπάρχει θέμα (έμμεσος μειδοτικός διαγωνισμός) τότε γιατί αρκετά οδοντιατρεία αναφέρουν τις τιμές τους?Δεν τους επηρεάζει ο νόμος? Επίσης, να αναφέρω, ότι ο μέσος άνθρωπος(δεν υπολογίζω αυτούς που έχουν παρατήσει την στοματική τους υγιεινή) επισκέπτεται τον οδοντίατρο πολύ λίγες φορές με αποτέλεσμα να μην έχει την δυνατότητα να κάνει σύγκριση ή να βρει τον καλύτερο οδοντίαντρο με γνώμονα την προσωπική του εμπειρία. Επίσης είναι αδύνατο να τον αξιολογήσει αφού δεν γνωρίζει ούτε βλέπει τι έγινε.. Θα έπρεπε κάθε ασθενής να έχει μια πλήρη εικόνα των τιμών σε σχέση με αυτά που του προσφέρονται. Εάν π.χ ένας οδοντίατρος έχει Χ επιμόρφωση, εξοπλισμό, κ.α και ένας άλλος έχει Υ πρέπει και οι δύο να ενημερώσουν τον ασθενή για τα παραπάνω καθώς και τις τιμές που τα προσφέρουν.
    Τέλος να τονίσω οτι πρεπει πάνω από όλα να είμαστε άνθρωποι και δεν πρέπει να βλέπουμε τον άλλον σαν πορτοφόλι αλλά σαν άνθρωπο, και πιστέψτε με, ότι πριν επισκεφτεί κάποιος το ιατρείο σας νιώθει μεγάλη ανασφάλεια και άγχος διότι δεν ξέρει 1.αν θα το αντέξει οικονομικά και 2.τι άνθρωπος θα είναι ο ιατρός. Το να δημιουργούμε τέτοια συναισθήματα δεν είναι ανθρώπινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και σας ευχαριστώ για το σχόλιο.

      Η αναγραφή των τιμών είναι κάτι που ξεκίνησε εδώ και ένα-δύο χρόνια συστηματικά ενω το άρθρο είναι δύο χρόνων περίπου.Μέχρι τότε το σημείο που έγραφαν την τιμολογιακή τους πολιτική διάφοροι το άφηναν κενό.

      Έχετε δίκιο ότι ο μέσος άνθρωπος ειδικότερα αυτήν την εποχή επισκέπτεται τον οδοντίατρο όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα.Δυστυχώς ποτέ δεν είμασταν οι αγαπημένοι γιατροί των Ελλήνων και ειδικά τώρα με την κρίση η προληπτική επίσκεψη στον οδοντίατρο είναι σπάνια,εκτός και αν οι ασθενείς εκπαιδευτούν και ενσωματώσουν στην κουλτούρα τους το σύστημα επανάκλησης. Όταν δηλαδή παίρνει ο οδοντίατρος να θυμίσει το προγραμματισμένο check-up δοντιών, να μην τον αντιμετωπίζουν σαν "άρπαγα" που μοναδικό σκοπό έχει να τους πάρει το χρηματικό αντίτιμο ενός καθαρισμού αλλά ως γιατρό που εφαρμόζοντας το προληπτικό σύστημα επανάκλησης τους γλιτώνει μακροχρόνια χρήματα. Έχω αναφερθεί στο πως μπορούν οι ασθενείς να κάνουν οικονομία στην αντίστοιχη ανάρτηση

      http://dentalopinions.blogspot.gr/2012/03/blog-post_20.html

      Ως προς τη διαφοροποίηση των τιμών σε σχεση με το γνωστικό επίπεδο του οδοντιάτρου ή με την ποιότητα της δουλειάς δυστυχώς δε γίνεται και δε θα γίνει στο εγγύς μέλλον.

      Σας αναφέρω ένα παραδείγμα

      1. Θεραπεία βρυγμού (σφίξιμο ή τρίξιμο των δοντιών). Ο ενας γιατρός τη χρεώνει 100 ευρώ και ο άλλος γιατρός 200 ευρώ. Συζητάνε δύο ασθενείς

      -Τρίζω τα δόντια μου.
      -Και εγώ.
      -Κανω θεραπεία.
      -Και εγώ
      Εμενα μου πήρε 100.
      -Εμένα μου παίρνει 200.
      -Ρε συ..σε κορόιδεψε!

      (Ο ασθενής των 100 ευρώ έλαβε για θεραπεία ενα μασελάκι τριξίματος και έφυγε ενώ ο ασθενής των 200 ευρώ έλαβε το ίδιο(πιθανώς) μασελάκι αλλά 3-5 επανεξετάσεις για να ελεγθεί και να ρυθμιστεί,μια και στην οξεία φάση του τριξίματος το μασελάκι θα φθαρεί,άρα δεν θα ισοκατανέμει τις τάσεις,άρα δε θα δίνει το μέγιστο της θεραπείας).

      Καλύτερη θεραπεία κατά τη γνώμη μου είναι η δεύτερη,αλλά ο γιατρός που έκανε τη θεραπεία κακοχαρακτηρίστηκε. Πιθανώς επειδή δεν εξήγησε τη θεραπεία επαρκώς ή διότι δεν πόνταρε στο ότι οι ασθενείς μιλώντας μεταξύ τους κρίνουν.

      Το προηγούμενο παράδειγμα δεν είναι καθολικό. Δηλαδή θα μπορούσε να είναι και ένας τρίτος γιατρός που θα χρέωνε 200 ευρώ μόνο το μασελάκι,όπως ο γιατρός του παραδείγματος της ανάρτησης.

      Όσο για το άγχος και την ανασφάλεια το καταλαβαίνω και είναι φυσιολογικό διότι η επίσκεψη στον οδοντίατρο είναι από μόνη της στρεσσογόνα. Προσθέσθε τον πόνο που νιώθει ο ασθενής αλλά και την οικονομική ανασφάλεια και έχετε εναν πολύ αγχωμένο ασθενή πριν το καλημέρα.Για αυτο προσπαθούμε όλοι σε κάποιο βαθμό,αλλά κάποιοι πιο επιτυχημένα από άλλους, να ηρεμήσουμε τον ασθενή εισάγωντας τον σταδιακά στην οδοντιατρική θεραπεία.

      Ένας από τους λόγους που ξεκίνησα το παρόν ιστολόγιο, είναι για να ενημερώσω τους ασθενείς για πράγματα τα οποία πολλοί συνάδελφοι δεν μπαίνουν στη διαδικασία να εξηγήσουν. Όταν ο ασθενής γνωρίζει είναι και πιο συνειδητοποιημένος για τη εύρεση λύσης και ανακαλύπτει ότι αυτό που έχει,και που αγχώνεται μια και θεωρεί ότι είναι παρα πολύ δύσκολη περίπτωση,είναι κάτι που εμφανίζεται με μεγάλη συχνότητα και σε άλλους.Και είναι αντιμετωπίσιμο.

      Για αυτό και μου αρέσει να απαντάω σε ερωτήματα ασθενών,διότι έστω και από μακριά,αν μπορώ,βοηθάω ασθενείς που οι γιατροί τους για τον οποιδήποτε λοόγο δεν αφιερωσαν 5-10 λετπά παραπάνω για να απαντήσουν στις απορίες τους σχετικά με τη διαδικασία ή μετά από τη διαδικασία οδοντιατρικής περίθαλψης.

      Γιατί πρώτα από όλα και πάνω από όλα είμαστε γιατροί που αντιμετωπίζουμε τον ανθρώπινο πόνο,και μάλιστα σε μια περιοχή,το στόμα,που είναι εμφανές σε κάθε έκφανση της καθημερινής μας δραστηριότητας.

      Συγνώμη για το μακροσκελές της απάντησης.

      Για οτιδήποτε άλλο χρειαστείτε,μη διστάσετε να ξαναεπικοινωνήσετε μαζί μου!Καλό καλοκαίρι!

      Διαγραφή